Blogi

10 + 1 vinkkiä vuokrafarmaseutin perehdyttämiseen

Uusi vuokrafarmaseutti saapuu paikalle hyvissä ajoin iloisesti moikaten, laittaa eväät jääkaappiin, vetäisee työtakin ylleen ja kysyy: ”Kuka minut perehdyttää tänään?”. Jokaisessa apteekissa on oma työympäristönsä ja toimintatapansa, joihin täytyy perehtyä ensimmäisellä kerralla ennen asiakaspalveluun siirtymistä.

Vuokrafarmaseutin perehdyttäminen apteekin toimintaympäristöön ja -tapoihin on yhtä tärkeää kuin uuden työntekijänkin. Perehdyttämisen kautta työntekijä sitoutuu ja luottaa työpaikkaan sekä hänen on mukavaa ja turvallista tulla seuraavankin kerran. Niin apteekin oman farmaseutin kuin vuokrafarmaseutinkin on tärkeää tietää, missä kuuluu olla milloinkin, mistä asiakkaille tilatut tuotteet löytyvät tai mihin paperireseptit arkistoidaan. Asiakaspalvelun sujumiseksi myös vuokrafarmaseutin tulee tietää, otetaanko varauksia vastaan lääkkeistä, joissa on saatavuushäiriö tai miten toimitaan erityislupahakemusten kanssa. Lisäksi apteekin oma henkilökunta voi luottaa, että asiat hoituvat eikä sekaannuksia tarvitse selvitellä jälkikäteen.

Vuokrafarmaseutin perehdyttämiseen hänen ensimmäisenä päivänään kannattaa käyttää aikaa, sillä se säästää lopulta myöhemmin muiden työntekijöiden aikaa. Kun ensimmäisenä päivänä antaa vuokrafarmaseutille aikaa lukea tärkeimmät toimintaohjeet, tutustua tiloihin, varastopaikkoihin sekä palveluvalinnan hyllyihin ja tuotevalikoimaan, työt sujuvat loppuvuorosta jo kuin vanhalta tekijältä ja seuraavan kerran on helppo tulla. Lisäksi alkuperehdytys takaa paremmin, ettei vuokrafarmaseutin tarvitse niin usein keskeyttää muiden työtä kysyäkseen apua tai neuvoa eikä hänen tekemisistään tarvitse olla huolissaan.

Kun uusi vuokrafarmaseutti saapuu, perehdytä ainakin nämä 10 + 1 kohtaa:

  1. Apteekki yleisesti: aukioloajat, kanta-asiakkuus, tilat, tauot yms.
  2. Hätätilanteet: hälytyspainikkeet, hätäpoistumistiet
  3. Asiakaspalvelun käytännöt
  4. Varastopaikat
  5. Tuotteiden varaus- ja tilauskäytännöt
  6. Puhelinreseptikäytännöt, soittopyynnöt
  7. Antibioottimikstuurojen sekoitus
  8. Työpaikkakassat, vakuutusasiakkaat
  9. Demolaitteet
  10. Lääkejätteet

+ 1 Palveluvalintatuotteiden myynti / tuoteparisuosittelu.

 

Niin, ja olihan tunnukset luotuna valmiiksi ja henkilökunta tietoinen, että uusi vuokrafarmaseutti on tulossa?

Vuokrafarmaseutti on yhtä velvollinen ylläpitämään ja päivittämään ammattitaitoaan kuin apteekin omakin henkilöstö. Jos apteekkiin on sovittu tuoteinfo, on hyvä antaa se 15 minuuttinen myös vuokrafarmaseutin työaikaa osallistua infoon kuulemaan lisää tuotteesta. Näin vuokrafarmaseutti osaa paljon todennäköisemmin suositella ja myydä tuotetta asiakkaalle seuraavan kerran. Lisäksi apteekin omat myyntitavoitteet kannattaa kertoa myös vuokrafarmaseutille, jotta hän tietää, mitä häneltä odotetaan ja tavoitteita kohti on helpompi pyrkiä. Vuokrafarmaseutista saat siis apteekkiin myyntihenkisen asiantuntijan.

Eli perehdytä vuokrafarmaseutti apteekin ympäristöön ja tapoihin, vaikka se viekin hieman aikaa. Loppupeleissä aikaa säästyy ja onnistuneesta perehdytyksestä saavat kaikki hyvän fiiliksen: vuokrafarmaseutti voi keskittyä täysillä asiakaspalveluun, apteekin oma henkilökunta saa aikaa omien vastuualueidensa hoitamiseen ja apteekkarin myyntitavoitteet paukkuvat.

Vuokrafarmaseutin näkemystä ja kokemusta eri apteekeista kannattaa myös hyödyntää. Hän on mitä luultavimmin nähnyt useita apteekkeja ja mikä toimii tai mikä ei. Kannattaa siis kuunnella ja rohkeasti kysyä myös vuokrafarmaseutin näkemystä asioihin.

Kuka teillä perehdyttää seuraavan uuden vuokrafarmaseutin?

Terkuin,

Anni

Varsinais-Suomen ja Satakunnan asiakkuuspäällikkö

Anni Laine Greige

Jaa juttu

Kysy lisää!