Blogi

Kauanko somepäivityksen tekeminen vie aikaa?

” Voisitko tehdä ihan vaan nopeasti apteekin someen päivityksen tästä uutuustuotteesta?”

Käsi ylös kuinka moni apteekin somevastaava on kuullut yllä olevan kysymyksen ainakin kerran?

Oletettavasti tehtävänanto on mieluinen, mutta asap-aikataulu haastava. Reseptitiskissä tarvittaisiin apua ja muutakin tehtävää olisi. Katsot kelloa ja päässäsi liikkuu vain yksi ajatus – minkä asian hoidan ensin?

Joskus, inspiraation iskiessä lujaa, sisältö syntyy hetkessä. Aina somen tekeminen ei ole niin huoletonta, helppoa ja nopeaa. Tuloksellisen somen tekemiseen täytyy varata aikaa, resursseja – ja vielä vähän enemmän aikaa.

Suosittelemme, että kirjaat joskus esimerkiksi kahden viikon ajalta kuinka kauan yhden sisällön tekemiseen menee aikaa. Kun tiedät sisällön tekoon tarvittavan ajan, on sitä helpompi järjestää apteekin aikatauluun.

Listasin sinulle 5 somesisällön tuottamisen askelta ajankäytön arvioinnin avuksi:

1.Ideointi

Jos idea ei ole valmiina, täytyy ensin ideoida. Ideoinnissa on hyvä ottaa huomioon, kenelle päivitystä tehdään ja miksi jonkun kannattaa pysähtyä katsomaan tai lukemaan kyseinen päivitys. Millainen, se paljon puhuttu, kohderyhmä on?

2.Tiedonhaku

Apteekki on edelleen suomalaisten mielestä luotettavin tiedonlähde. Kun kirjoitat terveyteen liittyvistä asioista, ravintolisistä tai lääketiedettä hipovista aiheista, tee taustatyö hyvin.

3. Kirjoittaminen

Kun aihe kiinnostaa sinua ja tiedät mistä kirjoittaa, voi sisällön kirjoittamiseen kulua vain muutama minuutti. Joskus aihe vaatii enemmän kypsyttelyä. Voi olla, että kirjoittaminen täytyy aloittaa kirjaamalla ajatuksia tai faktoja aiheesta ranskalaisilla viivoilla ja tekstin pariin tulee palata seuraavana päivänä uudestaan.

4. Kuva tai videointi

Somealustat ovat pääasiallisesti visuaalisuuteen nojaavia, joten tämä kohta tärkeä! Somealustat ovat täynnä materiaalia. Kuvan tai videon ensi sekunnit määrittävät päivityksen kiinnostavuuden. Jos päivitys ei herätä kiinnostusta, siihen ei pysähdytä. Ajattele boksin ulkopuolelta, vie tuote eri ympäristöön, avaa pahvipakkaus tai vaihda vaikka taustaa.  Tee jotakin mikä herättää mielenkiinnon?

5. Tekstitys tai jälkikäsittely

Älä unohda jälkikäsittelyä. Saat kuvista helposti pienellä käsittelyllä kirkkaampia ja eloisampia. Videon tekstittäminen on nykypäivää, moni selaa kuitenkin somea ilman ääniä.

Tässä vielä muutama nopea vinkki somen tekemisen helpottamiseksi:

  1. Suunnittele
  2. Pyydä, että saat työaikaa somen tekemiselle, muutamakin tunti viikossa /kuukaudessa tekee ihmeitä, vaikka sitten ylimääräisinä tunteina
  3. Aseta tavoitteet ja mittarit tavoitteille!
  4. Hyödynnä sisällöntuotantoa helpottavia työkaluja

Greige on luonut apteekin sometiimin työkaluksi Greigen Sisältöpankin. Me greigeläiset tuotamme sisältöä Greigen Sisältöpankkiin 1-3 sisällön tuntitahdilla. Pystymme keskittymään sisältöjen tuottamiseenn täysin silloin, kun sille on varattu erikseen aikaa. Ja tämä on tosiaan vasta tekstin kirjoittamiseen. Kaikki muu työ (esim kuvat, videot ja niiden käsittely) vielä tähän päälle.

Sinäkin voit rekisteröityä Sisältöpankkiin täysin veloituksetta ja käydä tutustumassa siihen. Sisältöpankista löydät myös yrityssisällöt käyttöösi veloituksetta.

Tästä pääset rekisteröitymään Greigen Sisältöpankkiin ja kokeilemaan palvelua täysin veloituksetta ja ilman sitoutumista.

Ja hei jos someasioissa jokin askarruttaa ja haluat varata veloituksettoman 30 minuutin somesparrin, voit tehdä sen täältä.

Energiaa ja iloa somen tekemiseen!
Greigen Salla

Jaa juttu

Kysy lisää!