Blogi

Somearvonnat apteekissa – kannattaako ne?

Somearvonnat voivat olla houkutteleva ajatus apteekin some-tilien näkyvyyden lisäämiseksi, mutta ovatko ne tehokas keino saavuttaa pitkäaikaisia ja potentiaalisia asiakkaita?

Ennen kuin syöksyt arvontahuumassa eteen päin, pysähdy hetkeksi miettimään ja harkitse, millaiset tavoitteet ja strategia apteekin somen tekemisessä on.

 

Arvonnat ja niiden yllättävä vaikutus

Kuinka usein olet itse osallistunut arvontaan somessa tai messuilla? Panitko nimesi ja yhteystietosi peliin toivoen voittavasi houkuttelevan palkinnon? Jos olet voittanut, onnittelut! Mutta jos et ole voittanut, oletko jäänyt seuraamaan tai ostanut kyseiseltä yritykseltä mitään sen jälkeen? Ehkäpä et? Etkä välttämättä edes tiedä, mitä kyseinen yritys myy.

Valitettavasti useat somen arvonnat toimivat juuri näin. Palkinnot voivat olla houkuttelevia, mutta ne houkuttelevat osallistujia vain toivossa voittaa palkinto, eivät sen yrityksen tuotteiden tai palveluiden vuoksi.

 

Algoritmin haasteet

Kuinka moni niistä uusista some-seuraajista, jotka arvonnasta voitat tilisi seuraajaksi, on oikeasti kiinnostunut apteekkisi tarjoamista palveluista tai tuotteista? Valitettavasti useat ovat vain palkinnon perässä ja osallistuvat muidenkin apteekkien ja yritysten arvontoihin. Tämä voi olla haitallista pitkällä aikavälillä.

Some-algoritmit seuraavat tarkasti sitä, miten seuraajasi reagoivat sisältöösi. Mitä enemmän he tykkäävät, kommentoivat ja jakavat, sitä paremman näkyvyyden julkaisusi saavat. Toisaalta, jos suuri osa uusista seuraajistasi ei ole kiinnostunut sisällöistäsi ja apteekistasi, he eivät reagoi muihin julkaisuihisi. Tämä heikentää orgaanista näkyvyyttäsi eli ei-maksettua näkyvyyttä. Olet saanut arvonnasta paljon niin sanottuja haamuseuraajia ja oikeat asiakkaasi eivät löydä viestejäsi somesta.

 

Tavoitteellisuus: tie onnistuneisiin somearvontoihin

En kuitenkaan tarkoita sitä, että somearvonnat ovat huono idea. Mutta on äärimmäisen tärkeää asettaa selkeät tavoitteet ja miettiä huolellisesti, miten voit houkutella oikeaa yleisöä ja säilyttää sen pitkäaikaisesti. Joten ennen kuin päätät järjestää arvonnan apteekissasi, harkitse seuraavia asioita:

Valitse palkinto huolella! Valitse palkinto, joka liittyy tiiviisti apteekkisi tarjontaan. Tällöin houkuttelet ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita apteekin palveluista ja tuotteista. Hyviä palkintoja ovat esimerkiksi

  • oma palvelu
  • lahjakortti
  • ilmainen käynti hoitolassa
  • mitä muuta keksit?

Somearvonnat apteekissa, kannattaako niitä tehdä. Greige Oy

Joskus myös tuotepaketti voi olla hyvä vaihtoehto, mutta pohdi ennen sitä tarkkaan ketä haluat tavoittaa ja mikä on päällimmäinen tavoitteesi. Ei-sitoutuneet seuraajat hankaloittavat vain tilisi näkymistä oikeille asiakkaille. Jos apteekki toimii pääasiassa kivijalassa tietyllä paikkakunnalla, voisitko ohjata hakemaan palkinnon apteekilta? Mutta muistutan, mieti onko pelkät tuotteet paras palkinto apteekin järjestämässä arvonnassa.

 

 

Muistathan selkeät säännöt ja osallistumisohjeet

Laadi selkeät ja yksinkertaiset säännöt osallistujille. Kerro, mitä heidän tulee tehdä osallistuakseen. Aktiivisten osallistujien houkutteleminen on tärkeää, näin julkaisuusi ja tiliisi ei reagoida pakon edessä.

7 vinkkiä somearvonnan järjestämiseen:

  1. Valitse palkinto huolella, mieluiten niin, että se on jotain apteekkisi omaa.
  2. Älä pakota osallistujia seuraamaan tiliä.
  3. Älä myöskään velvoita merkitsemään ketään kommentteihin.
  4. Pyydä osallistujia kommentoimaan sellaista, joka liittyy esimerkiksi palkintoon tai apteekkiisi. Voit kasvattaa näin verkkosivusiliikennettä ja kerätä tietoja uudelleen markkinointia varten.
  5. Voit pyytää osallistujia tykkäämään julkaisusta, mieti kuitenkin tuoko tämä lisäarvoa?
  6. Älä lisää “#arvonta” tai muuta tämän tyylistä arvontajulkaisuusi. Näin voit välttää pelkät arvontojen etsijät.
  7. Avaa säännöt huolellisesti. Voit ohjata osallistujan tarkempiin sääntöihin esimerkiksi verkkosivullesi, jolloin kasvatat jälleen samalla verkkosivuliikennettäsi ja saat tietoja uudelleen markkinointia varten.

Muista kuitenkin, että arvontaan osallistuminen ei saa olla liian hankalaa. Jos teet arvonnassa tietovisan, kannattaa vaihtoehdot vastauksille antaa jo julkaisuun. Pelkkä ”tykkää julkaisusta” vaikeuttaa voittajan tavoittamista, sillä yritys ei pysty lähettämään yksityisviestiä voittajalle tällöin Facebookissa.

Kerro arvonnan säännöissä ainakin:

  • Millä aikavälillä arvontaan voi osallistua
  • Mikä on arvonnan palkinto ja sen arvo
  • Kuka on järjestäjä
  • Miten voittajalle ilmoitetaan
  • Julkaistaanko voittajan nimi
  • Miten arvonnan voittaa
  • Vapauta Meta vastuusta eli kerro ettei Meta ole millään tavalla mukana arvonnassa

Suosittelen aina kertomaan säännöissä myös sen, että voittaja ilmoitetaan julkaisussa kommentoimalla voittajalle, jolloin yhteydenotto voittajaan helpottuu (tämä koskee etenkin Facebookia). Muista myös aina arvonnan päätyttyä merkata julkaisuun tieto, että arvonta on päättynyt. Tutustu ennen arvontojen tekoa ainakin Metan sääntöihin, kuluttajansuojalakiin markkinointiarpajaisten osalta ja ajantasaiseen tietoon arpajaispalkintojen verotuksesta. 

  • Verotuksesta: Arpajaisveron vastuu on yrityksellä, kun arvonta on julkinen ja voitto perustuu sattumaan. Arpajaisvero on 30% palkinnon koko yhteenlasketusta arvosta. Jos veron summa on alle 50€/kalenterikuukausi, ei veroa tarvitse maksaa. Lähde: vero.fi.

Somearvonnat voivat olla voimakas ja tuloksellinen työkalu apteekkien markkinoinnissa, kunhan ne suunnitellaan huolellisesti ja tavoitteellisesti. Pyri houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita apteekkisi palveluista, jotta saat kestäviä tuloksia. Toimivassa somearvonnassa parhaimmassa tapauksessa saat uusia asiakkaita ja kontakteja henkilöihin, jotka ovat kiinnostuneet apteekistasi ja palveluistasi.

Mitä haluaisit kuulla lisää? Varaa aika tästä, niin jutellaan enemmän!

Iloa päivääsi,

Greigen Reetta

Jaa juttu

Kysy lisää!